Recenze: They are billions - skutečná invaze zombies
Gaming Článek Recenze: They are billions - skutečná invaze zombies

20. 1. 2018 14:48

Miliony a miliardy nakažených v povedené RTS prostě baví a ani nevadí, že jsou teprve v předběžném přístupu.

Ač by se možná mohlo zdát, že real-time strategie jsou v posledních letech na ústupu, i v působnosti tohoto žánru se občas objeví klenot, který oživuje toto jinak šedivé herní prostředí. Právě takovou ozdobou je mezi aktuálními RTS zajímavý počin They Are Billions.

Docela bych se divil, pokud by mezi vámi byl někdo, kdo o tomto zajímavém titulu ještě vůbec neslyšel. They Are Billions totiž rezonuje internetem, hra si připisuje příznivé ohlasy a oblíbená je i mezi mnoha známými streamery. Hned na začátku zmíním, že je tento titul na Steamu stále v předběžném přístupu a z tohoto pohledu je nabíledni, že byste obecně měli u podobné hry očekávat určité neduhy, na které lze při hraní narazit. Jenže v tomto případě je to úplně jinak.

Námět

V They Are Billions nahlédnete do vzdálené budoucnosti s nádechem steampunku a postavíte se do role budovatele lidské kolonie v prostředí zombie apokalypsy. Ač tento námět zní jako obrovské klišé posledních několika let, nenechte se odradit. Lidská rasa rychle vymírá a zombíků jsou - no už podle názvu - miliardy. Aktuálně je dostupný Survival mód, ve kterém zkrátka začínáte od základů a vašim cílem je vybudovat bezpečné útočiště pro své obyvatele a udržet nebezpečné zombies za hradbami měst.

Jaký je tedy váš úkol konkrétně? Jednoduché - vytvořit pořádnou základnu, zajistit si suroviny potřebné pro rozvoj a přežití, zlepšovat technologie a hlavně odrazit obrovské hordy nepřátel, které se čas od času rozhodnou vaše město navštívit. Pomáhat vám budou defenzivní prostředky, budovy, vojáci a celé spektrum různých technologií. Na začátku si můžete zvolit, jak bude vypadat mapa, jak dlouho musí vaše kolonie přežít, abyste zvítězili, a také velikost populace infikovaných nemrtvých, což má vliv na celkovou obtížnost. Mapy jsou aktuálně čtyři a postupně si je musíte odemknout.

Nesmíte podcenit ani drobné vpády do vašeho města. Zombie totiž přináší infekci a lehce se vám může stát, že z jednoho neohlídaného nepřítele budou rázem desítky dalších - původně z vašich vlastních řad. Pád celé kolonie je potom otázkou vteřin. Potřebovat budete všemožné defenzivní prvky, věže, hradby, ale na druhé straně také dostatek surovin, aby vaše kolonie mohla fungovat. Zkrátka jako v každé pořádné strategii. Dostupný je také systém tzv. starostů, které si volíte při dosažení určitého počtu obyvatel. Každý z nich vám poskytne určitou výhodu a je jen na vašem zvážení, která z nich bude pro aktuální hru vyhovovat více. A pokud by vám nevyhovovalo hektické tempo, můžete si hru v klidu pauznout, promyslet vše potřebné a naklikat si změny ještě před dalším pokračováním. Čas totiž často hraje zásadní roli.

Předběžný přístup, ale skvělá hratelnost

Hra je skutečně propracovaná a i v současném stavu ji dokážu s klidným svědomým doporučit, protože jsem na žádné větší bugy nenarazil. Občas jsem se setkal s trochu hloupými jednotkami, nicméně celkový dojem je opravdu velmi pozitivní. Donutí vás přemýšlet, plánovat způsob stavění, zvažovat, kde se objeví slabá místa, kterými by mohly prorazit pravidelné hordy zombíků, které se na vaše město postupně začínají valit. Není to prostě žádná nuda a za to dávám They Are Billions obrovské plus. Bez problémů vás zabaví i na desítky hodin navzdory tomu, že jde o singelplayerovou RTS. Do budoucna se navíc chystá také příběhová kampaň. Pokud ještě stále váháte, podívejte se na trailer, ve kterém se dozvíte, jak vypadá takový útok pořádné hordy na rozvinutou kolonii.

Co se týče grafického a zvukového ztvárnění, nemám v podstatě co vytknout. Od RTS titulu pravděpodobně nikdo nebude očekávat extrémně detailní textury a dechberoucí prostředí. They Are Billions sází na hezké kreslené modely, propracované animace a hezký jednoduchý svět. První mapa má poměrně temný nádech, ale časem se podíváte třeba i do zasněžených bílých krajin nebo do pouště.

Jediné, co mě trošku mrzí, je potřeba určitého naučení mechanik a prozkoumání opravdu poměrně komplexního systému všech možných jednotek, staveb a surovin. Na začátku opravdu musíte docela bádat, hru si neužijete a dlouho trvá, než se seznámite se všemi vychytávkami, které můžete ve hře využívat. To je samozřejmě obvyklé u většiny strategií, ale v They Are Billions jsem neobjevil ani tutorial, který by pomohl k rychlejšímu vysvětlení. Pravděpodobně by měl být součástí plné verze hry. V pozdějších fázích mi také přišlo, že obtížnost není zcela vybalancovaná, ale je pravdou, že člověk musí nad podobnou hrou strávit daleko více času, aby pak dokázal vyhodnotit svá pochybení, takže v tomtou směru hře raději nic příliš vyčítat nebudu.

They Are Billions je skvělým návratem k RTS žánru i přesto, že jde o další variaci na vyčerpaný zombie žánr. Tato hra je zkrátka unikátní a bavit vás určitě bude. Našlápnuto má rozhodně velmi dobře. Zkuste jí dát šanci. Na Steamu ji můžete koupit za 22,99 €.

• Perfektní hratelnost
  • Zábava na desítky hodin
  • Zajímavé oživení žánru