Recenze: F1 2022 - nová pravidla, stejné závody
Gaming Článek Recenze: F1 2022 - nová pravidla, stejné závody

David Jiránek

David Jiránek

20. 7. 2022 15:32

Jediné formule, na které mohou fanoušci Ferrari koukat.

Poslední kolo v Abu Dhabi minulý rok dávalo zabrat nejednomu fanouškovi motorsportu. Souboj Lewise Hamiltona a Maxe Verstappena skončil až v nejpozdější možný moment. Někdo do teď nemůže přijít tehdejšímu řediteli závodu na slovo, jiní oslavují Maxovo premiérový titul. Posledním závodem minulého ovšem kromě kariéry Kimiho Räikkönena skončila také jedna etapa formulí. Změna pravidel a úplně nové vozy letošní závodění zpestřují na reálném i virtuálním okruhu. Codemasters vedení pod hlavičkou EA se opět zhostili možnosti vydat ročník F1 a ukázali, že mohou přijít s novinkami, které po vzoru regulací závodění oživují. Neobešlo se to ovšem bez kroků vedle.

Obsah nechybí

Minulý rok Codemasters dodávali do F1 obsah postupně. Některé závodní okruhy jsme dostali až s koncem sezóny. Rovněž chyběl například premiérový sobotní sprint. Letos se tato situace neopakuje a k dispozici jsou hned ze začátku všechny tratě. Chcete začít sezónu v Saudské Arábii a následně si projet nový okruh v Miami? Není problém. Kalendář letošního zahrnuje i úpravy tratí. Například v Austrálii již potkáte o jednu ostrou zatáčku méně a další mají lehce upravený profil.

Samozřejmě se dostalo i na kompletní jezdecké složení, alespoň v rámci F1. Nižší série F2 disponuje pouze loňskou soupiskou a na nižší série F3 nebo Formule W musíte zapomenout. Autoři také přeskočili velmi povedený příběhový režim Breaking Point, který minulý rok přinesl drama podobné dokumentárnímu seriálu Drive to Survive od Netflixu. Nutno podotknout, že drama ve hře fungovalo mnohem lépe než uměle vytvořená rivalita od producentů Netflixu.

Braking Point nahradil, alespoň pro letošek, F1 Life. Ten ovšem působí velmi nedodělaným dojmem. V F1 Life si jako jezdec vybavíte obývák, koupíte rychlé auto a plníte velmi jednoduché výzvy bez větší hloubky. To je prakticky celá náplň této novinky. Rozhodně nejde o špatný přídavek, nicméně laťka po velmi zajímavém příběhu v Braking Point byla nastavena vysoko a absenci F1 Life ani zdaleka nekompenzuje.

Samotné ovládání aut v F1 Life působí těžkopádným dojmem zvláště v kontrastu formulí a rozhodně nejde o jízdní model například z Forzy Horizon. Autoři jistě nešli po arkádovém modelu, nicméně v kontrastu s formulemi vás jízda v hrstce supersportů nebude bavit, což režimu jen ubírá.

Kde letošní ročník naopak září jsou nové minihry, respektive prvky, které můžete ovlivnit. Jde například o rychlost zastávky v boxu nebo řazení na startovní pole. Zaváděcí kola a přezouvání pneumatik už není jen pouhou výplní. V nastavení si navíc můžete tyto prvky libovolně aktivovat, nebo zakázat. Podobně si lze oddechnout při vyjetí safety caru, nebo vše pomalu odkroužit.

Nové regulace, stejná zábava

Cíl nových regulí F1 byl dost jasný, totiž lepší možnost následovat vůz jedoucí těsně před vámi a umožnit tak napínavější závodění. V realitě se toto celkem povedlo, u hry tento fakt ve většině případů problematický nebyl. Stačí se podívat na F1 esport, kde jsou formule v jednom obřím DRS vláčku a dojde vám, že ve hře bylo pronásledování formule celkem běžné.

Nové formule nicméně vypadají nádherně a i přes striktní pravidla zde nalezneme Ferrari s ladnými bočnicemi nebo Mercedes prakticky bez nich. Pravidla se ovšem promítla do řízení. Větší 18palcové pneumatiky a podtlak od podlahy zapříčiní, že některé zatáčky musíte brát mnohem pečlivěji. Objevuje se nedotáčivost, zasekávání kol, smyky a obecně jsou formule v zatáčkách o dost nestabilnější. Nemluvě o horším výhledu, pokud si nastavíte kameru z pohledu očí pilota.

Bohužel Codemasters nepřidali efekt poskakování. Porpoising, tedy v rámci F1 efekt, kdy se formule při vysoké rychlosti přilepí k vozovce a následně odlepí vinou ztráty podtlaku, zakomponován nebyl. Z jistého pohledu toto rozhodnutí ubírá na realističnosti, na druhou stranu jde pro hru o spíše kosmetický a dost otravný efekt.

Na co tvůrci nezapomněli je ovšem velká paleta nastavení a přizpůsobení. Nováčky potěší dvě nové úrovně obtížnosti soupeřů, kteří se přizpůsobí vašim dovednostem. Celkově je závodění zábava i pokud se prodíráte uprostřed pole závodníků a výhra rozhodně není nutností. Dynamické změny počasí, manévrování kolo na kolo a volba strategie dělají z letošního ročníku opět požitek pro fanoušky motorsportu.

Vše navíc obohacuje pestrá paleta herních režimů. Skočit můžete do závodního víkendu v roli jakéhokoliv jezdce a týmu, užijete si i bohatý režim kariéry, kdy si lze vybrat mezi pouhým pilotování, nebo přidanou správou týmu. Řešit pak budete sponzory, rozhovory a přidělování úkolů inženýrům v továrně. Závodění je pak jen třešničkou na dortu po poctivě odpracovaném týdnu v zázemí týmu. Zajímavostí je možnost zahrát si kariéru ve dvou a nechybí ani splitscreen, hraní po LAN nebo online. Zde prakticky nic nechybí.

Podívaná, která lehce stagnuje

F1 22 opět láká krásným pohledem na monoposty a samotné okruhy. Přesto je cítit, že se grafická stránka hry hýbe pomaleji než například nové funkce. Formuli můžete škrábnout, upadne vám přední spoiler a pneumatiky jsou stále náchylné. Jenže pokud do vás někdo narazí zezadu, zřejmě se vám nic nestane a po větších karambolech vypadá váš monopost stejně, jako by vám někdo nechtíc urazil přední přítlačné křídlo hranou pneumatiky. Destrukční model se nevyvíjí a více rozbitou formuli uvidíte každý druhý týden v televizi, ačkoliv neopatrná jízda je spíše doménou hry (a pár jezdců nepoužívajících zrcátka).

Podobný karambol v F1 22 musíte vyvolat násilím a vaše formule dopadne o dost lépe.

Odlesky, vyježděná stopa, pár nových záběrů oslav. Vše to vypadá na oko hezky, ale F1 už delší dobu přešlapují na místě. Pokud si koupíte několik let starý ročník F1, nejspíše vám poběží na stejnou snímkovou frekvenci a rozdíl poznáte podle závodní soupisky a polepů na formulích. Přitom Codemasters poslední dva roky opravdu vylepšují, co se dá. Minulý rok to byl právě Braking Point, letos zvládnutý přechod na nová pravidla a s tím spojený upravený vzhled a chování formulí. Ani F1 Life není k zahození, pokud by ovšem byl zkombinovaný s něčím dalším (Braking Pointem?).

Jakožto divák F1 a fanoušek královny motorsportu rád investuji do letošního ročníku 60 euro. Kdo ovšem formule sleduje jen příležitostně, ať počká na slevu, případně pořídí loňský ročník za zlomek ceny. V F1 22 budete mít hodně zábavy, což ale platí i o předchozích hrách. Nové monoposty jsou tak povinností spíše pro skalní fanoušky. Až se vrátí Braking Point, půjde o záležitost pro širší publikum holdující závodním hrám. Jinak řadím F1 22 do průměru.