Recenze: Tekken 8 - agresivní renesance úderů a kopanců
i Zdroj: Bandai Namco Studios Inc.
Recenze her Tekken 8 Recenze Recenze: Tekken 8 - agresivní renesance úderů a kopanců

30. 1. 2024 08:30

Venku je nový Tekken. Osmý díl přináší inovovaný soubojový systém, spoustu starých známých postav a naprosto šílený příběh plný ďábelských bojových schopností.

Úvodní stránka Steamu dnes při psaní této recenze patří novému přírůstku na výsluní bojových her. Legendární Tekken přichází s číslovkou 8. V ikonické sérii hráči rozdávají údery „železnou pěstí“ už od devadesátých let – první automatová verze se objevila už v roce 1994 a věřím, že pro spoustu ze čtenářů byl (stejně jako pro mě) naprostým milníkem třetí díl. Pojďme ale zpátky do současnosti. Tekken 8 je tady a s ním spousta starých známých, pokračování tak trochu šíleného příběhu Heichachiho Mishimy a eskapád jeho ďábělského syna, vnuka a kdo ví koho všeho ještě.

Turnaj železné pěsti na osmou

Vyprávěcí linka série mi vždycky přišla extrémně šílená a zároveň plná vykonstruovaných a bizarních motivů. Nicméně nemůžeme jí upřít minimálně ikonickou atmosféru nekonečných soubojů, shazování ze skal, (ne)umírání, ďábelských genů a soubojů amerického motorkáře Paula a medvěda Kumy. V ústřední roli se tentokrát můžete těšit na Jina, proti kterému nestojí jako antagonista nikdo jiný než jeho otec Kazuya, toužící samozřejmě opět po dominanci celého světa.

Pokud jste nový hráč, uvedou vás do děje krátká videa sumarizující příběh předchozích dílů, ale pokud byste měli ambice rozumět tak trochu bizarní zápletce ve větším detailu, budete si stejně muset najít nějaký širší recap. Na druhou stranu základní patnáctikapitolový příběh osmičky je vyřčen během přibližně čtyř a půl hodiny a vyvíjí se poměrně dynamicky, takže nudit se při kadenci rozdávání ran a opětovného vstávání ze země poté, co na vás záporák shodil doslova celou budovu, rozhodně nebudete. Vyzkoušíte si v něm spoustu soubojů – standardních i skupinových proti většímu množství nepřátelských jednotek.

Inovovaný systém kombinací úderů

Pojďme se ale raději věnovat hře jako čistokrevnému kompetitivnímu titulu mezi bojovníky. Primární novinkou je Heat System. Zkrátka mechanika, kde postupně nabíjíte boost vašich schopností. Ten následně můžete využít k efektivním a zároveň efektním kombům využitelných jednodušším stiskem tlačítka. Společně s tzv. speciálními soubojovými styly vám pomůže ve vypjatých situacích a zároveň je díky jejich implementaci hra výrazně přívětivější i pro nováčky a začátečníky. Třešničkou na dortu je potom série pohybů nazvaná Rage Art. Opět jde o útok, kterému se lze vyhnout, ale jeho úspěšné provedení je velmi efektivní.

Klasicky silnou stránkou je ale rozmanitost schopností postav a velká variabilita kombinací úderů, kopanců, vrhů a speciálních triků. Pro nováčky je zde dobře postavený tutoriál a postupně se můžete zkusit probíjet třeba přes tzv. Arcade Quest – tedy skutečně příběh nováčka, který vkročil do světa bojovek ve virtuální místnosti s herními automaty. Ghost battle je zase mód, kdy se herní mechaniky umělé inteligence učí z pohybů vaší postavy a přináší tak další výzvu ke zlepšování vašich technik. No a samozřejmě můžete vše zakončit na dlouhé hodiny v onlinu. Kdyby vás přestal tradiční souboj bavit, můžete zkusit třeba Tekken Ball, ve kterým budete kosit svého protivníka kopanci do volejbalového míče na pláži.

Propracované prostředí a různorodost postav zůstává

Celkově na vás čeká 32 bojovníků ze všech koutů světa. Především v příběhové lince je úsměvné, jak každý mluví jazykem své země, takže je jedno, jestli právě někdo mluví anglicky, německy, franczousky nebo medvědsky – zkrátka si všichni hezky rozumí. Chvilkami jsem měl dojem, že přebíhám mezi různými třídami na jazykovce. Arén je celkem 16 a prostředí je krásně živé a propracované. Stejně tak detaily postav a základní outfity. Unreal Engine 5 hře sluší. Samozřejmě máte k dispozici široké možnosti customizace všech postav i vašeho avatara, se kterým pobíháte po virtuální herně. Trochu vtipně ale působí právě modifikované kosmetické předměty, které jsou ve většině případů tak nějak nekreativní a nudné.

Naopak spokojený jsem se soundtrackem, který funguje dobře, často reflektuje představování osmého Tekkena jakožto výrazně agresivnější hry. Pochválit můžu i animace bojových kreací. Samozřejmě nejsme v Mortal Kombatu, ale působí i tak efektně.

Tekken 8 je po dlouhé době osvěžujícím přírůstkem na poli bojových her. Přeci jenom jsme na něj čekali docela dlouho a osmička tak byla velmi očekávaným titulem. Ač nejsem nadšenec do bojových her, musím ocenit, že mechaniky soubojů mají dobrou učící křivku i pro nové hráče a inovované systémy kombinací začátečníci určitě ocení. Hru jsem navíc zkoušel s Playstation ovladačem, který má sice na Steamu psanou pouze částečnou podporu, ale ve hře fungoval naprosto bezproblémově. Kvůli příběhu si hru určitě nepořizujte. Je to sice příjemné zpestření, ale obrátky fantazie scénáristů jsou občas neuvěřitelné. Soubojové režimy jsou zábavné, charaktery a jejich různorodé schopnosti vás zabaví i na delší herní seance a po zmáknutí většího množství efektivních chvatů dostane Tekken 8 zase jiný rozměr.

Tekken poosmé
Windows 11 PC
PlayStation PlayStation 5