Recenze: Tooth and Tail - pixelartová RTS se zvířecími souboji
Gaming Článek Recenze: Tooth and Tail - pixelartová RTS se zvířecími souboji

2. 10. 2017 13:50

Nápadité zpracování revoluce mezi zvířecími frakcemi v jednoduché, ale propracované pixelartové RTS.

Pokud bych měl zmínit jednu minimalistickou hru, na jejíž vydání jsem se letos opravdu těšil, bez váhání bych jmenoval právě drobnou strategii Tooth and Tail, kterou má na svědomí studio Pocketwatch Games. Název tohoto vývojářského týmu vám vůbec nemusí být cizí. Na Steamu si totiž vybudoval slušnou reputaci díky kooperativní "heist" hře Monaco, která vyšla v roce 2013 a i dnes je stále přijímána velmi pozitivně.

Pocketwatch Games se s Tooth and Tail přesunuli do malinko jiného žánru a pokusili se vytvořit jednoduchou, ale nevšední strategii hranou v reálném čase. Zajímavé rozhodnutí - přiznejme si, že strategie v poslední době tolik netáhnou a dvojnásob to platí u indie titulů. Tooth and Tail ale přináší do tohoto žánru svěží vánek a pokud hledáte oddechovku na dlouhé večery, rozhodně nepřestávejte číst.

Hra je zpracována v klasickém pixelartu, což jí vzhledem k charakteru a ambicí sluší. Hlavní roli zde hrají zvířecí jednotky, které proti sobě stanou v krátkých soubojích na procedurálně generovaných mapách. Jeden zápas trvá přibližně 12 minut a hrát můžete singleplayerovou kampaň nebo běžné souboje i s přáteli v multiplayerovém režimu.

Příběh se zvířecí občanskou válkou

Koncept příběhu hry je postaven na rozporech čtyř zvířecích frakcí, kdy se do čela jedné z nich postavíte jako vůdce. Variace na Orwellovské zasazení funguje skvěle. Úvodní video vám objasní aktuální situaci - zvířátka žijí v nerovných poměrech a některá se musí živit tvrdou prací na polích. Vlivem industrializace se k moci dostala žlutá frakce "Civilizovaných", která jako jediná disponuje dostatečnými prostředky, aby se mohla živit masem. Proto je zcela v jejich kompetenci určování toho, kdo z ostatních zvířat se stane jejich potravou. Když vám v roli vůdce modré frakce "Dlouhokabátníků" zabijí a snědí syna, rozhodnete se vzít osud do vlastních rukou, což vede ke startu občanské války mezi jednotlivými frakcemi.

Příběh se postupně rozvíjí a skládá se z jednotlivých misí, které získáváte z jakéhosi herního lobby, kde se jako vůdce setkáváte s dalšími zvířátky. Tyto mise mají poměrně jednoduše stanovené přesné úkoly, ale svou provázaností vytvářejí celistvý příběh. V něm si navíc v rámci určité návaznosti vyzkoušíte hru nejen za Dlouhokabátníky, ale postupně i ostatní frakce - prosté obyvatele, tajnou policii KSR a zmíněné Civilizované. O tom, zda budete lovcem, nebo potravou pak už rozhodnou jen vaše schopnosti v ozbrojených soubojích.

Spousta jednotek a velmi zjednodušené ovládání

Hra si rozhodně zaslouží obrovskou pochvalu za spektrum jednotek, které si ve hře můžete postavit do řád své armády. V příběhovém režimu většinou dostanete přidělené konkrétní typy, ale v běžných soubojích si můžete sami zvolit, zda za vás budou bojovat fretky s dělostřeleckými kanóny, divoká prasata s plamenometem nebo záškodničtí neviditelní chameleoni s ostrými kyji. Jednotky jsou rozděleny do tří skupin podle síly a také nákladů na jejich pořízení. Ve čtvrté kategorii ještě najdete defenzivní prvky jako např. kulometná hnízda nebo ostnaté dráty.

Co se týče ekonomické stránky, samozřejmě si musíte zabezpečit získání důležité suroviny pro tvorbu jednotek. Ta je zde vlastně jen jedna - potrava. Vaše farmářská prasata obhospodařují farmy u mlýnů, které můžete na mapě obsazovat a ve vašem zájmu je udržet si jejich stabilitu a také je jednou za čas budete muset obnovit. Tím se pomalu dostáváme k ovládání hry. To je velmi specifické - vše totiž zabezpečuje právě vůdce dané frakce. Pomocí WASD tak ovládáte jedinou postavu vlajkonoše, který koordinuje jednotky a velí k útoku či ústupu. Stejně tak nechává stavět farmy, hnízda jednotek a obsazuje mlýny. Vše funguje dost intuitivně, nicméně je potřeba zmínit, že vzhledem k tomuto jednoduššímu ovládaní nemůžete ve hře očekávat nějaký mikromanagement nebo velmi strategické pozicování jednotek. Máte sice možnost poslat na jedno místo pouze jednotky určitého typu, ale tímhle vlastně končíme. Je prostě potřeba si přiznat, že Tooth and Tail chce být hlavně rychlou oddechovkou a ne komplexní strategií.

Lagující multiplayer a výborná grafika a kresby

Menším neduhem je aktuální stav multiplayeru. Občas jsem měl problém napojit se do hry a také jsem zaznamenal zvláštní mikrolagy v zápasech. Vývojáři ale doručili rychle opravný patch a pokud budou potíže přetrvávat, nejspíš lze očekávat, že se problémem budou dále zabývat. Hrát samozřejmě můžete až ve čtyřech hráčích.

Pojďme ke grafice. Slušný pixelart je doplněný povedenými animacemi a hře opravdu výborně sedí. Je tady ale něco ještě propracovanějšího. V Tooth and Tail najdete nádherné kreslené ilustrace všech jednotek a je vidět, že si s nimi dali grafici opravdu spoustu práce. Dále se ve hře také střídají efekty počasí, resp. i denního cyklu. To vizuálu dále dodává dynamiku a opravdu k němu nemám jedinou výtku.

Souhrn

Tooth and Tail si splnilo veškeré ambice a baví přesně tak, jak by hráč mohl očekávat. Nemůžete chtít od maličké pixelartovky dlouhé a komplikované strategické souboje. Přesto nabídne příjemnou hratelnost a solidní herní zážitek na pár pěkných chvil s přáteli. Bonusem je potom poměrně obsáhlá kampaň s promyšleným příběhem. Hře jsme se věnovali také v desátém díle našeho GrunexCastu.

• Ucelený příběh a námět
  • Nápaditá a odlišná minimalistická strategie
  • Škála jednotek