Recenze: Under The Waves - samota v Severním moři
Recenze her Recenze Recenze: Under The Waves - samota v Severním moři

21. 9. 2023 13:00

Příběhová hra vývojářů z Parallel Studia, nad kterou se tyčí vydavatelská vlajka Quantic Dream. Vypráví o samotě, lítosti, ale i životním prostředí.

Příběhová hra pod záštitou Quantic Dream. Hlubiny Severního moře, samota a stíny minulosti. To je v kostce Under The Waves. Na tento titul jsem se těšil opravdu dlouho, protože jsem měl už na minulém Gamescomu možnost dělat s tvůrci z Parallel Studia rozhovor a námět hry na mě zapůsobil.

Příběh a melancholie pod vodní hladinou

Hlavní postavou je Stan. Profesionální potápěč, který v úvodu nastupuje ve svém zaměstnání u těžařské a distribuční společnosti UniTrench na podvodní stanici v Severním moři. Stan je na první pohled celkem obyčejný muž, ale v hloubi duši si s sebou nese i břemena minulosti. Under The Waves je vlastně vyprávěním o jeho životním příběhu, ztrátě a emocionálním vypětí. Jistě – základní výplní hry je i Stanova běžná pracovní agenda. Budete opravovat facility na dně moře, starat se o ropnou distribuční soustavu a den zakončíte v posteli na zmíněné stanici. Izolace ale vede hlavního hrdinu k přemýšlení nad jeho trápením a utápění se nikoliv pod masou vody, ale právě ve vlastní hlavě.

Ohlasy často tento titul připodobňují ke hře Firewatch a srovnání je to opravdu výstižné. Příběh je plný odkrývání bolestných emocí ze ztráty blízké osoby. Musím přiznat, že mě vyprávění asi nenadchlo tolik, jako v případě jiných titulů pod vlajkou Quantic Dream, ale na druhou stranu jsem byl zvědavý, kam bude děj eskalovat. Kromě samotné zápletky vás bude chtít strhnout i prozkoumávání hlubokého moře.

Podmořský svět a nevýrazné RPG prvky

Herní mechaniky jsou poměrně jednoduché. Celou hru strávíte pod vodou, takže vás čeká plnění povinností, zamýšlení nad puzzly, které mohou být bohužel trochu repetitivní a často končí u snahy dostat se někam dál jiným způsobem – kvůli zablokované cestě. Hlídat si musíte hladinu kyslíku, nicméně v tomto ohledu je hra docela velkorysá a rozhodně se nemusíte být, že byste měli bojovat o přežití. Podobně doplňkově působí i systém craftingu předmětů – využijete ho opravdu spíš jen nárazově. Nečekejte tedy složité RPG prvky. Za mě je to ale spíše pozitivní věc. Hra si zkrátka zachovává tvář čistokrevného filmového vyprávění příběhu.

Hlubiny moří budete prozkoumávat nejen při běžném plavání a potápění, ale také v ponorce s kouzelným názvem „Měsíc“, se kterou se můžete přesouvat na větší vzdálenosti. Vše je poměrně intuitivní a k pozitivnímu zážitku obrovskou měrou přispívá povedený hudební podkres. Tady chci vyseknout vývojářskému studiu poklonu.

Environmentální dopad

Tvůrci hry chtěli ve hře kromě zajímavého vyprávění o strastech a starostech Stana zhmotnit i poselství s environmentálním nádechem. Poukázání na problematické znečišťování vodních ploch je chvályhodným a zajímavým vedlejším motivem. Tvůrci se spojili s organizací Surfrider Foundation Europe. Ale přeci jen jsem měl občas pocit, že je téma do hry zakomponováno tak trochu nepřirozeně.

Kde má hra rezervy? Rozhodně v animacích a grafickém zpracování. Zatímco samotné prostředí má skvělou atmosféru a uvěřitelné zpracování, model postavy je graficky spíše průměrný a bohužel zde nefunguje úplně dobře synchronizace animací především s naopak velmi kvalitním dabingem. Bohužel tak Under The Waves působí trošku nedotaženě.

Under The Waves je tak trochu kontroverzním vyprávěním příběhu. Na jedné straně stojí výborný hudební podkres, povedený dabing a emocionální nádech odhaleného tuhého životního příběhu, ze kterého občas mrazí. Na straně druhé ale vidím nedotaženosti v grafickém zpracování, občas nemastné plnění úkolů a někdy i trochu zvláštní způsob vyprávění. Nemůžu ale říct, že by hra nestála za vyzkoušení. Přibližně osmihodinový ponor do hlubin vlastně není příliš dlouhý, ale zabavit dokáže. Jen to není hra pro každého – musíte mít náladu na pořádnou nálož melancholie.

Atmosférický příběh s nedotaženými detaily

Under The Waves není zdaleka nejsilnějším titulem, kterým by se Quantic Dream mohl pyšnit. Nechybí mu zajímavý motiv, výborné audio... Co mu ale chybí, je dotažení a finální "touch", který by zahladil některé nedokonalosti.

Co se nám líbí a nelíbí?

Hudební podkres
Čistokrevné zaměření na příběh